
Foto Prosjektutvikling -
Masterclass 1 år
Studiet Foto Prosjektutvikling - Masterclass 1 år, fokuserer på utviklingen av et personlig fotoprosjekt som enten allerede er i produksjon eller under planlegging. Gjennom en grundig prosess med erfarne mentorer vil studentene veiledes frem til et ferdig resultat, hvor de ved studiets slutt publiserer en fotobok basert på sitt arbeid.
Parallelt med prosjektutviklingen legges det vekt på hvordan studentene kan spisse sin fotografiske merkevare, både gjennom tekstlig og muntlig formidling. I tillegg vil de få en innføring i hvordan man arbeider som fotograf opp mot gallerier og utstillingsarenaer.
Læringsutbyttet vil variere og tilpasses den enkelte student ut fra tidligere erfaringer. For å gjøre studiet gjennomførbart for studenter som er i arbeid eller bosatt andre steder i landet, kombineres fysiske samlinger på skolen med digital veiledning.
-
Første semester består av fire fysiske samlinger på skolen, spredt gjennom semesteret. Hver samling varer i 3–5 dager og inkluderer helgedager. I tillegg tilbys digitale forelesninger og individuell veiledning, enten fysisk eller digitalt, på ukentlig basis.
Hovedfokuset i dette semesteret er produksjon og veiledning av materiale til prosjektet og den kommende fotoboken. Semesteret starter med en intensiv fase hvor studentene utarbeider rammene for fotoprosjektet de skal jobbe med gjennom året. Tidligere bilder, tanker og ideer destilleres til et konkret konsept som er gjennomførbart innenfor den tilgjengelige tidsrammen. Samtidig får studentene en innføring i fotobokens historie og betydning, samt praktisk opplæring i bokbinding for å kunne produsere egne «artist books». Parallelt jobbes det med utvikling av et presist språk for å beskrive prosjektet både skriftlig og muntlig. Dette brukes til prosjektbeskrivelser, søknadstekster og foredrag.
-
Andre semester består av fem fysiske samlinger på skolen, spredt gjennom semesteret. Hver samling varer i 3–4 dager og inkluderer helgedager. I tillegg arrangeres en inspirasjonstur til Berlin.
Fokuset i dette semesteret ligger på prosess og produksjon av fotoboken i samarbeid med erfarne mentorer innen bokpublisering og design. Studentene gjennomgår en seks-trinns prosess med vekt på kuratering, sekvensering, layout, design, produksjon og markedsføring. I tillegg til bokarbeidet får studentene opplæring i utstillingsdesign og hvordan de kan tilrettelegge arbeidet sitt for gallerier og bildesalg. Arbeid med tekst, formidling, markedsføring og merkevarebygging foregår parallelt gjennom hele semesteret. Studiet avsluttes med en felles boklansering, foredrag og utstilling.
Semesterplan
Opptakskrav
Studiet retter seg mot deg som allerede har solid kompetanse innen fotofaget. Denne kompetansen må du kunne dokumentere for å kvalifisere til opptak.
Studiekompetanse fra videregående skole. Alternativt realkompetanse på tilsvarende nivå*.
Minst 60 studiepoeng fra fullført og bestått utdannelse innen foto på minimum fagskolenivå. Alternativt må du kunne dokumentere realkompetanse på tilsvarende nivå.*
Avlagt opptaksprøve i form av portfolio. Ved poengberegning veier opptaksprøven 70 % og karakterpoeng 30 %. Det betyr at opptaksprøven veier tyngre på dette studiet, enn den gjør på våre andre studier (50 %). Dette skal bidra til å sikre høy faglig kvalitet på studiet.
*Realkompetanse er kunnskap og ferdigheter du har skaffet deg gjennom relevant praktisk erfaring og utdanning innen fotografi og film. Vurderes på bakgrunn av innsendt arbeid, attester og referanser.
Les mer om realkompetanse hos Samordna opptak.
Studieutgifter
*Ingen skoleavgift
Studiet er offentlig fullfinansiert.
Obligatoriske avgifter:
Sit (Studentsamskipnaden i Trondheim): 600,- per semester
ONF (Organisasjon for Norske Fagskolestudenter): 85,- per semester
Registreringsavgift: 1 500,- (betales ved signering av studiekontrakt)
Øvrige kostnader:
Utgifter til materiale og utstyr vil variere fra student til student. Det er viktig å ta høyde for kostnader til trykk av fotobok, hvor prisen avhenger av faktorer som antall bøker, sidetall og trykkvalitet - alt ettersom hva studenten ønsker.
Skolen har kameraer, objektiver, lysutstyr m.m til korttidsutlån.
Studiene er godkjent av det nasjonale kvalitetssikringsorganet NOKUT og støttet av Lånekassen.
Slik søker du
.1. Registrer søknaden din
Dette gjør du hos Samordna opptak.
Søknadsportalen åpner 1. februar 2025. Ordinær søknadsfrist er 15. april kl 23.59 for skoleåret 2025/26
2. Opptaksprøve og prosjektbeskrivelse
Opptaksprøven består av en innsending av fotografier og en prosjektbeskrivelse:
Du skal sende inn minst 15 bilder som viser ett eller flere pågående fotoprosjekter du ønsker å videreutvikle under studiet. I tillegg skal du skrive en kort tekst (3 000–5 000 tegn) som forklarer prosjektet.
Eller dersom prosjektet du ønsker å arbeide med i løpet av skoleåret fortsatt er under planlegging, kan du i stedet sende inn tidligere fotografisk arbeid som representerer din stil og ditt uttrykk. Legg ved en kort forklarende tekst (3 000–5 000 tegn) som beskriver prosjektet du planlegger å jobbe med.
Hensikten med denne innsendingen er å gi mentorene som vurderer søknaden og skal veilede deg gjennom studiet, en forståelse av hva de kan forvente. Dette er imidlertid ikke bindende, og du har fortsatt mulighet til å velge et annet prosjekt ved studiestart.
Bilder og tekst skal samles i én PDF med valgfri layout.
3. CV og motivasjonsbrev
I tillegg ber vi deg legge ved en enkel CV som beskriver din utdanning, praktiske erfaring samt eventuelle tidligere utstillinger og publikasjoner.
Skriv også en kort tekst (3 000–5 000 tegn) hvor du forklarer din motivasjon for å starte studiet, hva du forventer å få ut av det, og hvordan det vil bidra til din fotografiske karriere. Beskriv også hvordan du planlegger å kombinere studiet med en eventuell jobb og din bostedsadresse.
Last opp nevnt dokumentasjon med søknaden din på Samordna opptak.
4. Samtale
På bakgrunn av samlet poengsum på din søknad kan du bli kontaktet for en samtale med skolen. Dette er en god anledning til å bli kjent med oss – og for oss til å bli kjent med deg! Samtalen foregår enten fysisk eller digitalt. Denne samtalen er en støtteprosess for deg som søker, hvor du kan bidra med utfyllende informasjon. Her kan du også stille spørsmål du har til skolen og om utdanningen.
Ta gjerne kontakt med oss om du trenger hjelp med søknaden eller har andre spørsmål rundt opptaket.