FAQ - ofte stillte spørsmål

 Hvem får studieplass?

Å være en god fotograf er resultat av erfaring, øving og motivasjon. En forutsetning er at du har en genuin interesse for faget og et ønske om å lykkes. Noen kommer inn på skolen fordi de har annen relevant bakgrunn enn foto. Det kan være mediefag på universitetet, grafisk design, film osv. Eller de som gjør et karriereskifte etter å ha fullført en annen utdannelse eller å ha vært i arbeidslivet noen år. De er ofte motiverte og viser en bratt læringskurve. Dette på grunn av alder og evne til å disiplinere seg. Andre ganger kommer du inn fordi du er en entusiastisk amatør med mye fotoerfaring og en god portfolio. Da er tidligere skolegang og karakterer fra videregående mindre relevant. 

 

Det sies at det er vanskelig å komme inn på Norsk Fotofagskole. Stemmer dette?

Det kan nok for mange oppleves slik. Likevel vet vi at mange av våre studenter er overrasket over å komme inn, og at de var redd for at det skulle være vanskeligere. Vi oppleves selektive fordi vi har en omstendig søknadsprosess og bruker mye tid på å designe hver klasse. Vi velger også å ta inn et lite antall søkere sammenlignet med andre skoler. Vi har brukt mange år på å bygge opp et godt renomé og er derfor nøye på inntakskravene. Er du usikker på om du kvalifiserer til å komme inn anbefaler jeg deg å ta kontakt med oss i forkant.

Hva ser dere etter i en søknadsportfolio? Er det viktig å vise teknikk?

Mange er bekymret for å sende inn portfolioen fordi de føler den ikke er teknisk god nok. Det er selvfølgelig ikke en ulempe å vise at du har tekniske ferdigheter, men det er ikke et krav. Teknikk skal du lære her på skolen. Like viktig er hva du velger å fotografere. Det kan være et prosjekt, ærlige og hverdagslige observasjoner, iscenesatte portretter eller motebilder. Ikke vær redd for å være personlig! Se på kjente fotografer som Nan Goldin eller tenåringsfenomenet Olivia Bee. Hos de er det innholdet som skaper bildene, ikke teknikken. Vi har tatt inn søkere på bakgrunn av instagrambilder, så ikke vær bekymret for dette. Er du usikker på hva du skal sende oss, så legg ved link til hjemmeside e.l. Du får også anledning til å ta med flere bilder dersom du kommer inn på intervju.

Hvordan er jobbmulighetene etter en utdannelse på Fotofagskolen?

Våre studenter går i mange retninger etter endt skolegang. Noen jobber som fotoassistenter før de etablerer sin egen karriere. Andre starter direkte som freelance innen reklame, fashion eller dokumentarsjangeren. De er svært ettertraktede portrettfotografer og får lett jobb på et studio om de ønsker. Vi vet også at de dominerer som lærere på VGS, fagskoler og folkehøyskoler. Om du er en av de som lykkes er helt avhengig av din egen innsats. Skolen gir deg alle de verktøyene du trenger -fototeknikk, sjangerforståelse, markedsføring og en portfolio. I tillegg får du hjelp av skolens faglige nettverk bestående av tidligere studenter og forelesere, både nasjonalt og internasjonalt. Hva du gjør med dette er opp til deg selv, og vi ser en tydelig sammenheng mellom innsats og resultat. Å etablere seg som fotograf kan ta tid, og ingen oppdager deg og dine egenskaper dersom du ikke gjør et seriøst forsøk. De som fotograferer ustoppelig etter endt skolegang klarer seg fint, og gjør til slutt en fotografisk karriere.

Hvem underviser ved skolen?

Vi skiller mellom de som er vår faste stab, lærere som er på skolen under emneperioder og de som holder foredrag og workshop. Vår faste stab er det beste verktøyet vi har, og for studentene essensen i Norsk Fotofagskole. En god lærer har lang bransjeerfaring, egen karriere og evnen til å formidle kunnskapen videre. Vi sørger for at alle som underviser hos oss er i besittelse av disse kvalitetene. Det er faglig leder som sørger for studentenes personlige utvikling gjennom en veiledning som er spesialtilpasset hver enkelts potensiale. Gjennom mange års erfaring har vi utviklet våre egne metoder for foto-coaching. Metodene har vist seg å gi svært vellykket resultat, og har fått mye oppmerksomhet og anerkjennelse blant fotografer over hele verden. 

Vi har også lærere som underviser over en periode. Dette kan være i 3-4 ukers perioder med et konkret tema. Her henter vi inn yrkesaktive fotografer med spesialisert kunnskap innen sin sjanger. I tillegg henter vi inn kjente fotografer som holder workshop, forelesninger, portefolioklasser og utstillinger. Her benytter vi bransjens beste, både nasjonalt og internasjonalt.


Hva mener dere med en internasjonal rettet skole?

Våre studenter får en praktisk opplæring som er relevant uansett hvor i verden du velger å satse. Våre lærere har selv jobbet internasjonalt, og vi har tett kontakt med fotografer over hele verden som hjelper oss å kvalitetsikre dette. Ved å høyne kravene og forvente mer av vår studenter, oppnår vi også et profesjonelt resultat. Vi følger med den tekniske utviklingen, i tillegg til utviklingen i fotomarkedet. Når Italian Vogue som er verdens ledende motemagsin krever at fotografene skal levere film til hver moteserie, gjør vi det samme. Vi har en fleksibel fagplan som vi enkelt tilpasser slik at vi alltid holder oss oppdatert med gjeldende trender. 

Verden er vår arena, og det er blant verdens beste vi finner våre idealer.

 

Hvordan er undervisningen lagt opp?

Undervisningen er hovedsakelig basert på praktiske oppgaver og øvinger, som skal simulere arbeidsprosessen til en profesjonell fotograf. Du har ca. 3 lærerstyrte undervisningsdager i uka, i tillegg til produksjon og egenarbeid. Noen perioder bærer preg av høyt tempo og hyppige innleveringer, mens andre gir deg tid til prosess og ettertanke. I enkelte temaperioder jobber du i team med andre studenter på skolen. 

På Fotofagskolen gir dere en innføring i alle kommersielle sjangere. Dette er dokumentar, portrett, reklame, lifestyle og fashion. Det er svært få søkere som har kunnskap om det kommersielle markedet og de fotografiske sjangerene før de starter på skolen. Ved å systematisk gi deg en erfaring med disse sjangerene kan du etterhvert velge hva du best liker å jobbe med, og hvilken du har best forutsetning for å lykkes i. Vi ser også at et solid fundament og en bred sjangerforståelse gir våre studenter mye bedre forutsetninger for å gjøre ulike fotojobber. I tillegg til obligatoriske oppgaver oppfordres du til å fotografere til egne prosjekter. Det er her du kan spisse kompetansen din og bygge en sjangertilpasset portefolio. Vi har et ønske om at du skal finne din personlige stil og være nyskapende samtidig som vi sørger for at arbeidet ditt holder en høy teknisk standard.

Hvordan er skolens lokaler og utstyr?

Få fotoskoler i verden kan måle seg med lokalene våre. Dette er noe som bekreftes av alle fotografer og forelesere som besøker skolen. Lokalene er en ombygd spikerfabrikk som er spesialtilpasset det vi driver med. Høyt under taket, store studio hvor du kan bygge scenografi, utstillingslokaler, verksted med printere og monteringsutstyr, analogt mørkerom, datalab med mac, egen kantine, makeup og stylingavdeling. I tilegg kan du låne filmutstyr, lysutstyr, objektiver, kameraer og storformatkamera m.m. Skolen er åpen til kl. 23.00 hver kveld og studentene har egne nøkkelkort slik at de kan komme og gå som de vil. Har du anledning vil jeg anbefale deg å komme på et besøk, så kan du se selv.

Forklar kort hvorfor jeg bør velge fotofagskolen?

Forelesere og fotografer som besøker skolen har ofte den samme spontanreaksjonen:
"Jeg skulle ønske et tilbud som dette eksisterte den gangen jeg startet med foto!"

Jeg har selv utdannelse fra en skole i USA som regnes blant verdens beste,  og etter vår vurdering har vi klart å skape en bedre skole her i Trondheim. Det er ikke mange skoler som kan måle seg med gjennomsnittsnivået på våre studenter etter to års utdannelse. Vi har et unikt tilbud, og det tror jeg kan bekreftes av alle som har erfaring med skolen. Vi jobber konstant med å holde kvaliteten på topp. Kombinasjonen av tett personlig oppfølging, kunstnerisk frihet, trygge omgivelser og profesjonelle lærere gir resultater. Se deg omkring, og du oppdager at vi setter tydelige spor i det fotografiske landskapet!

GT Nergaard

Rektor ved Norsk Fotofagskole